Sunday 3 August 2008

Roti Paun

Sumber: She_ra (FRD)

Bahan-bahannya
*300 gm tepung
*80gm gula
*20gm susu tepung
1 biji telur (saya guna AA size)
1 camca teh yis (campurkan dengan 1/2 cawan air suam)
1 camca besar majerin
1/2 camca teh pelembut roti
sedikit bread improver

3 bahan bertanda * saya timbang sekaliarung.. = 400gm semuanya..

Cara-caranya

1) tepung + gula + susu tepung + bread improver = gaul biar bercampur
2) lubangkan tengah.. masukkan telur..
3) masukkan majerin
4) gaul rata then masukkan air+yis
5) uli then masukkan pelembut roti..
6) uli jadi doh (tak payah lama sangat.. asalkan dah jadi doh)
7) perap doh n biarkan naik.. (resepi asal suruh perap 2 jam.. boleh letak kat luar rumah.. tak sampai sejam doh akan naik)
8) bentuk2kan... then letak majerin sikit kat tengah2 bun..
9) bakar about 20 minit @ 180C (

2 comments:

  1. Saya nak tanya puan....bolehkah resipe buat roti paun ini menggunakan sukatan yang sama diatas dengan menggunakan mesin mixer kerana saya tidak mempunyai bread maker. Jawapan puan boleh lah dihantar ke gmzainal@gmail.com

    ReplyDelete
  2. ...atau jawapan puan hantarkan melalui whatsapp ke hp saya no. +6738222689 (untuk lebih cepat).

    ReplyDelete