Saturday 14 June 2008

Projek Deco Bunga Ros


Sediakan flower nail atau cone holder yang terbuat dari bahan besi dan beri sedikit BC diatas ujungnya yg runcing dan pasangkan wafer cone. Perlu diletakan sedikit BC supaya wafer cone nya tidak goyang/ bergerak2 ketika cone holder dipusingkan. sesuaikan warna wafer cone dengan warna roses yang hendak dibuat.


Dengan menggunakan nozzle khusus untuk membuat rose flower mulailah membuat putik bagian dalam satu persatu.


Setelah bahagian putik siap. Mulaikan membentuk kelopak. Jangan lupa cone holder perlu selalu diputar dengan perlahan-lahan sehingga tiap kelopak saling berkaitan satu dengan yg lain


Susun tiap kelopak rose flower dengan cara menyelipkan satu persatu kelopaknya dengan kelopak yg lain. Sehingga membentuk bunga yang cantik.


Jika ingin membuat half roses,cukup beberapa buah kelopak saja menutupi putik. Bila ingin roses flower yang lebih mekar dapat ditambahkan kelopak demi kelopak lagi.


Beginilah penampakkan setangkai rose flower yang sudah selesai dibuat.
Letak satu persatu roses flower ini menurut kreativiti anda diatas cake.


Buatlah tangkai dan daun, variasikan warna hijau utk daun dan coklat untuk tangkai diengkapi dengan hiasan lain contohnya coklat berbentuk love dan butterfly,semburkan warna yang ceria.Cake dengan hiasan roses flower siap.

No comments:

Post a Comment